Социална отговорност
  • За заявки, плащане и доставки : 02/441 05 55, 0885 182 111, 0887 700 412
27Aug
2014
здравословно хранене при децата

Храните в детското меню

Интервю с Дора Цветанова, здравно лице на детска кухня „Българче“

1.На каква възраст трябва да е бебето, за да започне да хапва храна от детска кухня?

Това ще прецени най-добре педиатърът, който се грижи за здравето на малкото дете. Поддържайки контакт с майката, той ще вземе предвид важни неща, като дали детето е кърмено и до кога, кога и с каква храна е захранено. Педиатърът най-точно ще прецени дали детето е готово да се храни от детска кухня. Ние в „Българче“ приготвяме храна за деца от 10 месеца до 3 години и за деца от 3 до 7 години.

2. Какъв трябва да е режимът на хранене в ранна детска възраст?

Храненето на децата в ранна детска възраст – 11-12 месеца, или така нареченото преходно хранене е петкратно като количеството храна на един прием е средно 200 гр. Характерна особеност на преходната храна е, че все повече се доближава до вкуса на възрастните, но по състав и консистенция е по-близка до храната на кърмачетата. За децата от 1-3 години режимът на хранене е също петкратен. Това включва закуска, сутрешна подкрепителна закуска, обяд, следобедна подкрепителна закуска и вечеря. Месото в храната на тази група деца е по-едро смляно или подходящо накълцано. Зеленчуците са ситно нарязани.

3.Какво е количеството на мляко и млечни продукти в дневното меню на малкото дете?

За деца от 12 до 36 месеца, при целодневен режим на хранене, необходимото количество мляко и млечни продукти е 425 гр. Млякото трябва да е с масленост над 3%. Дневната доза е 400 мл., а останалите 25 г са млечните продукти – сирене, извара и кашкавал и др. В нашата кухня ежедневно се включва мляко и млечни продукти под формата на различни ястия. Майките трябва да знаят, че с доставената от кухнята храна, детето получава около 35% от това количество, тъй като от кухнята детето ползва само обедно хранене.

4. Колко пъти седмично трябва да присъства месото в детското меню?

Месото се включва в менюто най-малко 4-6 пъти седмично. То е източник на пълноценен белтък, на хемово желязо и неговата достатъчна консумация е от голямо значение за профилактиката на желязодефицитната анемия. Месото трябва да е без видими тлъстини, сухожилия и кости. Месото от птици и птиче разфасовки трябва да е без кожи. Препоръчва се мляното месо да е с ниско съдържание на мазнини и сол. В менюто на децата от 1-3 години се включва риба най-малко един път седмично, като основно ястие или като рибена супа. Рибата трябва да е прясна, по изключение замразена, да се предлага без кожа и кости. Не се допуска предлагане на солена, пушена, маринована или консервирана риба и хайвер. Не се допуска предлагане на миди, стриди, калмари, октоподи, раци при малки деца.

5. От каква възраст и колко често да даваме на децата си яйца?

Яйцата са пълноценна и препоръчителна храна за децата. Яйчния белтък и жълтък са с балансиран аминокиселинен състав, висока биологична стойност и с много добра усвояемост. Жълтъка е богат на витаминни и минерални вещества, но желязото е с ниска биоосвояемост. Яйчният жълтък има високо съдържание на холестерол, който играе важна роля в детска възраст при синтеза на редица хормони. Яйчния жълтък е ценна храна за децата в кърмаческа и ранна детска възраст, тъй като е богата на холин, който има важна роля в развитието на способностите на децата – паметта, вниманието, концетрацията. Препоръчително е в менюто на кърмачетата,  яйчния  жълтък да се включва през ден. Поради алергенния си потенциал яйчния белтък е подходящ за въвеждане след 1 годишна възраст. Малките деца трябва да консумират поне 4-5 яйца седмично.

6. Кои храни съдържащи въглехидрати са подходящи за децата в ранна детска възраст?

Въглехидратите се класифицират в следните групи: Захари, олигозахариди и комплексни въглехидрати или така наречените полизахариди. Приема на въглехидратите трябва да е предимно за сметка на нишестените полизахариди, които са основен енергиен резерв в зърнените култури и кореноплодните зеленчуци. Богати на полизахариди са зърнените храни – жито, ориз, царевица, ръж, овес, ечемик и продуктите приготвени от тях. Това са хляб, тестени изделия, спагети, макарони, грис, овесени ядки, мюсли, корнфлейкс. Както и картофи, бобови храни – леща, грах, соя и някои плодове например бананите. Храните източници на полизахариди, са добри източници на витамини, минерали, хранителни влакнини и други биологично активни съединения. При деца от 1-3 годишна възраст препоръчителният хранителен прием на общи въглехидрати е в интервала 45-60% от енергията на храната за деня или за децата над 1 годишна възраст са 130 гр. на ден.

7. Какво е количиството сурови плодове и зеленчуци,които трябва всекидневно да хапват?

Децата още в ранна детска възраст трябва да приемат зеленчуци и плодове няколко пъти дневно в подходящи за тази възраст количество и консистенция. Настъргани, нарязани на парченца или като плодова салата. Препоръчително е да се предлагат разнообразни плодове и зеленчуци според сезона, като средна дневна доза е около 100 гр.плодове и 100 гр.зеленчуци.

8. Ако детето е алергично?

Когато е безспорно доказано, че детето е алергично към белтъка на кравето мляко, е подходящо да ползва меню, което е изготвяме за тази група деца. То се приготвя като от вложените продукти в храната се изключват прясно и кисело мляко, сирене, извара, телешко месо и др. За тази група деца са разрешени само четири вида меса: пуешко, пилешко, заешко и нетлъсто свинско месо. В сайта на детска кухня „Българче“ – www.bulgarche.bg. Може да намерите актуалното алергично меню за седмицата.

9. Има ли възможност за доставка до дома и какви са другите варианти за получаване на детската кухня?

Храната от детска кухня „Българче“ при желание от страна на майката може да се достави до дома и в рамките на град София. Доставката се извършва от наши оторизирани представители. Достатъчно е да ни се обадят на телефоните, посочени в сайта. Детска кухня „Българче“ разполага и с пунктове във всички квартали на град София от където също може да се вземе поръчаната храна.

Последвайте ни

Facebook

Google Plus